Någon Som Kör Freesco Under Vmware

Postby spaceuser » Sat Jul 14, 2007 1:26 pm

Håller som bäst på och planerar för att göra om min gamla arbetsstation till en virtuell server. Det är en gammal Intel P4 på 3 Ghz och 4 GB minne plus två 320GB diskar på var sin IDE kanal och som ska speglas.

Tänkte ha Debian eller Ubuntu server som host OS, innan jag lägger på den fria VMWare Server. Sedan Freesco som router, en webserver (linux) på DMZ, en fil o skrivarserver (linux) på lokala LANet, en mailserver (linux), samt ett par experimentella servrar/workstations (win+linux) dock inte alltid igång.

Någon som kört Freesco på liknade sätt och som vill dela med sig info om detta?
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Running Freesco for years. Now running Freesco 0.37 floppy router (for ADSL 24/1Mbit)</span>
spaceuser
Junior Member

Postby lgrfbs » Sun Jul 15, 2007 4:04 am

men freesco har ju redan: webserver, fil o skrivarserver (linux) på lokala LANet, mailserver (linux) som installerbara paket.

Så varför krongla till det extra?
Freesco - PicoPhone & NetMeeting: robb-h.mine.nu
Intressanta hemsidor: JemtRallarna LGR FBS Min Labbsida
Fel 404 = Felet är 404mm från skärmen.
lgrfbs
Junior Advanced Member

Postby spaceuser » Sun Jul 15, 2007 5:33 am

Därför att Apache för Freesco håller version 1.3.27 och det är långt ifrån den senaste som är säkrare. Likaså så behövs en nyare PHP version än vad som finns för Freesco för jag kör bla Wordpress blogprogramvara. Dessutom tänker jag också köra Squirrel webmail till nyare Exim version alt Postfix än vad som finns för Freesco, plus en del annat som kräver nyare Linux som OS. Freesco är primärt en router med brandvägg. Det är den bra på och det är således orsaken.

Hittade även denna nyhet idag, <a href='http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.114756' target='_blank'>http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.114756</a> som därmed stödjer mina tankar på att Freesco är bäst som router.
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Running Freesco for years. Now running Freesco 0.37 floppy router (for ADSL 24/1Mbit)</span>
spaceuser
Junior Member

Return to Svenska - Swedish